Hur rallyt funkar, den längre versionen

Ett rebusrally är inte någon hastighetstävlan. I stället är det allmänbildning, klurighet, uppmärksamhet och vanlig bonnatur (agrifortuna vulgaris) som avgör resultatet. Rebusrallyt körs med måttlig marschhastighet på vägar i Östergötland som ryms på en av lantmäteriets terrängkartor. Det hela går ut på att undvika att få prickar. Ju färre prickar man har desto bättre, färst antal prickar vinner.

Rallyt kan förklaras som ett cykliskt förlopp om 8 cykler där lunch sprängs in i halvtid. En cykel kan delas upp i följande delmoment:

Lös en rebus

En rebus löses. Lösningen är ett namn som finns på rallykartan.

Räkna och mät väg

Utifrån rebuslösningen räknas läget på nästa kontroll fram. Den väg man ska ta sig dit på mätes upp på kartan.

Åk den mätta vägen

Den uppmätta vägen åkes med ögonen öppna för att hitta tallrikar (!) och identifiera foton tagna längs rallyvägen.

Upprepa processen

Vid kontrollen finns nästa rebus och cykeln upprepas.

Verkar det förvirrande? Förhoppningsvis klarnar det om du studerar detaljerna nedan.

1. Lös en rebus

Rallyt omfattar normalt 8 rebusar som leder fram till 8 kontroller. Första rebusen är av tradition en ljudrebus som återfinns på en CD-skiva (eller USB-sticka), och rebusen efter lunch är en sakrebus (ett föremål eller en installation). Övriga sex rebusar är "vanliga" bokstavs- och sifferrebusar. Gemensamt för alla rebusar är att lösningen blir ett namn som finns på rallykartan, t.ex. en ort, ett torp, eller en sjö. Hur vet man om lösningen finns på kartan? Man letar på kartan, med ögonen.

En introduktion till principerna för rebuslösande finns här: Rallyrebusar.

Skulle man gå bet på någon rebus, finns det hjälp att få. Alla rallyekipage är utrustade med ett så kallat hjälp- och nödkuvert. Genom att klippa upp motsvarande hjälprebus får man en ny rebus, som inte nödvändigtvis är lättare, men en garanterat annorlunda väg till samma lösning.

Skulle man gå bet även på hjälprebusen finns det en sista utväg. Klipp upp motsvarande nödlösning! Nödlösningen är den korrekta lösningen till rebusen, samt en angivelse av lösningens placering på kartan.

Rebuslösningen ska redovisas och motiveras, tillsammans med några kontrollbokstäver som visar att man varit vid rätt kontroll.

2. Räkna och mät väg

När man erhållit en rebuslösning ska man inte åka dit (trots att platsen finns på kartan). Man ska istället genom en enklare matematisk operation räkna ut och mäta fram kontrollens koordinater. Det är nu man upptäcker om rebuslösningen är fel, för då hamnar kontrollen i t.ex. en skog eller sjö... Här finns mer detaljer om hur man hittar kontrollen.

När man väl vet var nästa kontroll är belägen är det inte bara att åka dit. Man ska ta rätt väg också. Korrekt rallyväg är den enligt kartan kortaste farbara vägen till kontrollen. Tidigare körd rallyväg brukar man inte få köra igen i någondera riktningen, ej heller korsa eller tangera. Alltså gäller det att hålla reda på vilka vägar man redan åkt på kartan. Här finns exempel på karta med rallyväg.

3. Åk den mätta vägen

Nu är det bara att köra till kontrollen, men under färden bör man passa på att lösa de pyssel som skickats med i rallyekipagen från starten. Man bör även hålla ögonen öppna för att upptäcka så kallade plock längs rallyvägen. Pyssel och plock förhindrar effektivt att man blir sysslolös mellan kontrollerna och att hastigheten blir för hög. Mer om pyssel och plock står längre ner på sidan.

4. Upprepa processen

Kontrollen består av en ungefär 30 cm hög träpinne. På denna pinne finns nästa rebus i form av en papperslapp.

Start, lunch och mål

Pyssel

Pyssel är diverse uppgifter av varierande slag och svårighetsgrad som ska lösas under dagen och lämnas in antingen vid lunchen eller målet. Ett klassiskt pyssel är melodikrysset, som ska fyllas i efter att ha lyssnat på musikfrågor på CD/USB. De flesta andra pyssel är i pappersform, men det förekommer även andra ljudpyssel och mer praktiska uppgifter, t.ex. provsmakning av diverse livsmedel. Här finns exempel på olika pyssel.

Pyssel kan handla om precis vad som helst, från skådespelare till bilmodeller, ordspråk och sportrekord, eller hundraser och kyrkomålningar. Därför gäller det att fylla sitt rallyfordon med alla slags uppslagsverk man kan tänka sig. Det är nämligen inte tillåtet att ta hjälp av datorer, mobiltelefon, GPS, Internet eller utomstående personer!

Plock

Det finns två typer av plock som ska upptäckas och redovisas längs rallyvägen: tallriksplock och fotoplock.

Den uppmärksamme läsaren förstår nu varför det är viktigt att åka rätt väg, rallyvägen. Åker man fel väg missar man en del plock... Och åker man för fort så missar man också plocken. Här finns exempel på foto- och tallriksplock.

Stjälpuppgifter

Förutom de ordinarie uppgifterna kan det förekomma stjälpuppgifter (stjälprebusar, stjälpplock, stjälppyssel). Det är frivilliga uppgifter som kommer i förslutna kuvert. Öppnar man ett stjälpkuvert får man ett gäng prickar, men för varje uppgift man löser så får man minusprickar. Alltså kan man gå "plus" (minus) om man hinner med att lösa tillräckligt med uppgifter! Att öppna stjälpkuvert rekommenderas inte för nybörjare...

Rallyts ABC

I startkuvertet finns även Rallyts ABC, en lista av meningslös lyrik och meningsfulla ledtrådar till rebusar, pyssel och andra uppgifter (en per bokstav i alfabetet). Vad som är vad vet endast rallyledningen. Här finns exempel på Rallyts ABC.

Prickar

Det finns många sätt att skaffa sig prickar på. Förutom prickar för felaktiga svar på pyssel och andra uppgifter kan man få prickar för bl.a. klippt hjälprebus eller nödlösning, bristande rebusmotivering, och missat foto- eller tallriksplock. Man får även tidsprickar om laget anländer för sent till starten, lunchkontrollen eller målet.

Dessutom kan rallyledningen få för sig att dela ut prickar (även negativa dylika) efter eget godtycke. Stil och finess brukar belönas med minusprickar, och det stiligaste laget vinner stilpriset.

Vi upprepar: det är inte tillåtet att använda datorer, mobiltelefon, GPS, Internet eller utomstående personer för att lösa rebusar eller andra uppgifter! Fusk kan leda till prickar eller diskvalificering. Istället bör man ta med sig ordböcker, uppslagsverk, listor o.dyl. om allt mellan himmel och jord.

Segrare och nästa rallys arrangörer

Segrare i rebusrallyt är det ekipage som samlat på sig minst antal förhatliga prickar.

Segrande lag får äran att arrangera nästa rally. När ett lag har arrangerat ett rally har det frisläng i de tre nästföljande rallyna. Då får de vinna så mycket de bara kan utan att behöva arrangera nästa rally. Om segraren har frisläng övergår arrangörskapet till andrapristagaren. Skulle även andrapristagaren ha frisläng är det tredjepristagaren (i det här läget även känd som "sura trean") som får axla arrangörsmanteln. Skulle även tredjepristagaren ha frisläng är det fjärdepristagaren som får arrangera nästa rally.

Facit, pub och rallysexa

Efter målgången brukar facit till de flesta uppgifter sitta anslagna i lokalen där rallysexan äger rum, dock inte till rebusarna som inte avslöjas förrän under sexan. En rallypub med öl och andra drycker brukar också öppna så att man kan mingla och diskutera dagens bravader med sina medtävlare. Rallyledningen meddelar vilka tider som gäller för puben, senast vid målgången.

På kvällen arrangeras rallysexan där det serveras mat och dryck. Höjdpunkten är när resultaten presenteras och diverse priser delas ut, t.ex. för bästa småbil, bästa rebuslösare, bästa nybörjarlag, mitt-i-resultatlistan-priset (även kallat Karburatorn kräks), och inte minst stilpriset.

Närvaro på rallysexan är i det närmaste nödvändig eftersom det är det enda sättet att veta hur det egentligen gick under rallyt. Ett rally utan sexa är helt enkelt inte ett fullständigt rally. Men skulle man inte ha tid eller råd att gå på sexan så försök åtminstone att gå till puben och kolla in facit!

Rally-PM och rallyreportage

Alla regler för rebusrallyt finns att läsa i det Rally-PM som rallyledningen tillhandahåller ett par veckor innan rallyt. Där står också tider, kontaktinformation med mera. Här kan du spana in Rally-PM från våren 2012 (PDF-fil).

Lite mer lättsmält är kanske en rallyåkares reportage om hur det kan gå till.

Exempel

Här finns en sida med exempel och mer förklaringar på ovanstående företeelser i rallyt.

[ Tillbaka till startsidan ]