( Rebusyran arrangeras av Rattmuffarna ) Söndag 23 maj: Mer statistik
|
Lagnamn |
# Lösta rebusar |
Lösnings- poäng |
Konstruktörs- poäng |
Stilpoäng (röster) |
Totalt |
Rattmuffarna |
17 |
167 |
20 |
17 |
204 |
Ibsens kusiner |
16 |
160 |
20 |
13 |
193 |
Enar Åkered |
14 |
134 |
20 |
23 |
177 |
Webus Express |
13 |
124 |
20 |
30 |
174 |
Öset Luhring |
12 |
115 |
20 |
23 |
158 |
Trial & Error |
14 |
130 |
20 |
6 |
156 |
Hedgehogs |
12 |
115 |
20 |
17 |
152 |
Viktat Proj. Rum |
12 |
117 |
20 |
4 |
141 |
Sötgötarna |
11 |
105 |
20 |
4 |
129 |
Re:Flexbussen |
8 |
75 |
20 |
8 |
103 |
Bisingulariteten |
9 |
80 |
20 |
2 |
102 |
Blodbussen |
8 |
70 |
20 |
2 |
92 |
Barlasten |
8 |
80 |
10 |
0 |
90 |
- ALLA 12 LAG: Rebus 14 (DATSDSUKKSIREARSI), Rebus 17 (KRAVIOLG)
- 11 LAG: Rebus 2 (TVLURARMOGÅD), Rebus 7 (LLAXOMLLLBEHÖTRT), Rebus 16 (FRALRLORANA), Rebus 23 (HDNOMRSELOLGA)
- 10 LAG: Rebus 11 (FÖRHÅLLANDETILLFLÖTEÄRDUMT), Rebus 15 (ALLTSA)
Rebusar som färst lag löste (förutom Rebus 26 som var felkonstruerad):
- 1 LAG: Rebus 4 (UTIPERSTEMA: Re:Flexbussen), Rebus 8 (PGENKLSLÅPAN: Enar Åkered), Rebus 25 (ANDFÖRSLARA: Rattmuffarna)
- 2 LAG: Rebus 5 (ELRABLUB: Enar Åkered, Hedgehogs), Rebus 6 (PASSERAIMANFÖRRSTDELMMSA: Ibsens kusiner, Viktat...), Rebus 9 (ASTELLERP: Rattmuffarna, Trial & Error)
- 3 LAG: Rebus 12 (KOLMILAÅR: Hedgehogs, Rattmuffarna, Webus Express)
Lördag 22 maj: Slutresultat
Nu är Rebusyran VT21 avgjord. Här visar vi slutresultatet och hur lagen röstade på de 26 rebusarna. Klicka på bilderna för en större version.
Antalet röster utdelade på rebusarna:
Fredag 21 maj: Google Meet för starten
Tävlingsledningen håller imorgon lördag en kort genomgång inför starten, via Google Meet.
Länken till detta Google Meet har skickats ut till lagens kontaktpersoner.
OBS: man måste ha ett Google-konto för att kunna ansluta till mötet.
Det är inte nödvändigt att vara med på mötet, eftersom all information av vikt kommer att finnas i det gemensamma Rebusdokumentet online.
Ni kan ansluta till mötet från och med kl. 10:40 imorgon lördag.
Cirka kl. 10:50 börjar genomgången inför starten.
Har man inte ett Google-konto kan man enkelt skapa ett (man behöver inte skapa en Gmail-adress) genom att gå till Google account signin page.
Onsdag 19 maj: Slutgiligt PM
Nu finns ett slutgiltigt PM för Rebusyran, ladda hem detta PM här.
Alla deltagande lag ska också innan lördag testa den epost-länk som finns i "Rebusdokumentet". Länk till detta dokument är utskickat till alla lag.
Söndag 16 maj: Förtydligande
Ett förtydligande vad gäller de kartnamn som kan användas som lösning till rebusarna:
I preliminärt PM står att kartnamn som "kan anses vara svårtydda ska undvikas".
Det är tävlingsledningens åsikt att det är ytterst få (om ens några) kartnamn som inte går att tyda, förutsatt att man zoomar in tillräckligt på kartan. Därför är även "svårtydda" kartnamn tillåtna som rebuslösning.
Dock bör man tänka på att en rebus som blir svårlöst för att lösningen kan vara svår att upptäcka eller tyda på kartan riskerar att inte få några röster när de andra lagen ska utse de bästa rebusarna.
Slutgiltigt PM skickas ut om några dagar.
Tisdag 11 maj: Alternativ kartversion
En alternativ version av rebuskartan har nu skickat ut till lagen, där man lättare kan hitta rätt koordinater för kartnamnen.
Söndag 9 maj: Anmälan stängd
Slutlig lista av anmälda lag:
Datum |
Lagnamn | Kontaktperson |
|
13 |
9/5 |
Barlasten |
Christer Åkesson |
12 |
7/5 |
Bisingulariteten |
Anders Hallström |
11 |
26/4 |
Trial & Error |
Magnus |
10 |
25/4 |
Ibsens kusiner |
Johan Lissing |
9 |
25/4 |
Sötgötarna |
Henrik Bjuvenstedt |
8 |
25/4 |
Blodbussen |
Rebecka Hansson |
7 |
25/4 |
Hedgehogs |
Bahram Javizian |
6 |
23/4 |
Öset Luhring |
Lennart Granlund |
5 |
23/4 |
Webus Express |
Malin Lindh |
4 |
23/4 |
Re:Flexbussen |
Malin Johansson |
3 |
23/4 |
Viktat Projektivt Rum |
Johannes |
2 |
23/4 |
Enar Åkered |
Jörgen Ahlberg |
1 |
23/4 |
Rattmuffarna |
Thomas Michanek |
Alla lag får tillgång till rebuskartan efter anmälan. Kartan ska inte spridas utanför lagen.
Söndag 2 maj: Preliminärt PM
Nu finns ett preliminärt PM för Rebusyran, ladda hem PM här.
Den viktigaste ändringen jämfört med tidigare utskickat tävlingsupplägg är att vi utökat tiden för tävlingen till kl. 11-18. Detta eftersom vi tror att det kommer att ta lite längre tid att rätta och sammanställa alla resultat. Se "Viktiga klockslag" i PM.
Det går fortfarande bra att anmäla fler lag, här finns anmälningsformuläret.
Lördag 25 april: Facebook-event
Nu finns ett Facebook-event för Rebusyran. Det är avsett för information från tävlingsledningen och för att lagen ska kunna ställa frågor, före eller under själva tävlingen.
Fredag 23 april: Justerat tävlingsupplägg och länk till anmälan
Det är nu klart att Rebusyran blir av, lördag 22 maj kl. 11-17.Tävlingsledningen (Rattmuffarna) har fått in 10 st. intresseanmälningar, men alla lag måste göra en slutlig anmälan, senast lördag 8 maj.
Här finns formulär för slutlig anmälan (läs först igenom hela upplägget nedan så ni är medvetna om hur tävlingen går till)
- Rebusyran går ut på att samla pluspoäng - prickar eller minuspoäng finns inte. Laget med flässt poäng vinner! Rebusyran kommer dessutom att premiera såväl bra rebuslösare som bra rebuskonstruktörer.
- Efter slutlig anmälan får laget den aktuella kartan via epost. Ju tidigare man anmäler sig, desto längre tid får laget på sig att konstruera rebusar.
- NYTT: Varje lag bestämmer om man vill göra noll, en eller två rebusar på kartan. Detta ger noll, 10 respektive 20 poäng till laget. Rebusar får endast vara vanliga teckenrebusar, inte ljud- eller bildrebusar. Inga hjälprebusar ska göras.
- Vid starttiden (11:00) på tävlingsdagen ska alla rebusar skickas in via epost till tävlingsledningen, som omedelbart sammanställer alla rebusar i ett dokument som skickas ut till alla lagen. (Andra alternativ med interaktiva online-lösningar har bedömts vara problematiska av olika skäl.)
- Varje lag löser de andra lagens rebusar och skickar in lösningarna med motiveringar till respektive lag. Senaste tid för att skicka in lösningar är kl. 15:00. Rebusdokumentet kommer att innehålla en länk för varje rebus, så att man skickar till rätt lag.
- Varje lag rättar de inkomna lösningarna till sina egna rebusar - varje lösning tilldelas upp till 10 poäng (för en helt korrekt och fullständigt motiverad lösning).
- NYTT: Varje lag ska dessutom välja ut vilka av de andra lagens rebusar man ansåg vara "bäst" och poängsätta dessa, bland de rebusar som man lyckats lösa. Exakt hur många rebusar och vilka bedömningspoäng som ska delas ut meddelas senare.
- Varje lag ska meddela tävlingsledningen följande uppgifter (exakt på vilket sätt meddelas senare):
- Resultatet av sina egna rebusar (tilldelade poäng till resp. lag)
- Korrekt lösning och motivering för sina rebusar
- Bedömningspoängen för de bästa rebusarna från de andra lagen - NYTT: Tävlingsledningen räknar samman bedömningspoängen för de bästa rebusarna från varje lag och omvandlar detta till en fallande skala, där den bästa rebusen kommer att få i storleksordningen 20-30 poäng. Dessa rebuspoäng tilldelas det lag som konstruerat resp. rebus.
- Tävlingsledningen sammanställer alla resultat och presenterar det online, där alla lag kan vara med.
- Tidsåtgången är planerad till: kl. 11-15 (rebuslösning), 15-16 (rättning och resultatsammanställning), 16-17 (presentation)
- NYTT: Trots att Rebusyran är virtuell kommer lagen inte tillåtas använda datorer eller Internet för att underlätta själva rebuslösandet. Ni ska agera som om ni löser rebusar under ett vanligt rally, med de begränsningar av hjälpmedel som då finns. Naturligtvis får ni vara utspridda fysiskt och kommunicera via dator eller telefon med varandra. Ett lag får bestå av max 9 deltagare.
Alltså: Det lönar sig att bidraga med rebusar, och det lönar sig att göra "bra" rebusar, snarare än alltför svåra eller konstiga (eftersom sådana riskerar att inte få några bedömningspoäng från övriga lag).
Eventuellt kommer en "startgenomgång" att genomföras online vid starttiden på tävlingsdagen, under tiden som alla inskickade rebusar sammanställs. Ett Facebook-event kommer också att skapas, avsett för information från tävlingsledningen och för att lagen ska kunna ställa frågor, före eller under själva tävlingen.