Rebusyran VT21

( Rebusyran arrangeras av Rattmuffarna )

 Söndag 9 maj: Anmälan stängd 

Slutlig lista av anmälda lag:

  Datum
Lagnamn Kontaktperson
13
9/5
Barlasten   
Christer Åkesson
12
7/5
Bisingulariteten
Anders Hallström
11
26/4
Trial & Error
Magnus
10
25/4
Ibsens kusiner
Johan Lissing
9
25/4
Sötgötarna
Henrik Bjuvenstedt
8
25/4
Blodbussen
Rebecka Hansson
7
25/4
Hedgehogs
Bahram Javizian
6
23/4
Öset Luhring
Lennart Granlund
5
23/4
Webus Express
Malin Lindh
4
23/4
Re:Flexbussen
Malin Johansson
3
23/4
Viktat Projektivt Rum
Johannes
2
23/4
Enar Åkered
Jörgen Ahlberg
1
23/4
Rattmuffarna
Thomas Michanek

Alla lag får tillgång till rebuskartan efter anmälan. Kartan ska inte spridas utanför lagen.

 Söndag 2 maj: Preliminärt PM 

Nu finns ett preliminärt PM för Rebusyran, ladda hem PM här.

Den viktigaste ändringen jämfört med tidigare utskickat tävlingsupplägg är att vi utökat tiden för tävlingen till kl. 11-18. Detta eftersom vi tror att det kommer att ta lite längre tid att rätta och sammanställa alla resultat. Se "Viktiga klockslag" i PM.

Det går fortfarande bra att anmäla fler lag, här finns anmälningsformuläret.

 Lördag 25 april: Facebook-event 

Nu finns ett Facebook-event för Rebusyran. Det är avsett för information från tävlingsledningen och för att lagen ska kunna ställa frågor, före eller under själva tävlingen.

 Fredag 23 april: Justerat tävlingsupplägg och länk till anmälan 

Det är nu klart att Rebusyran blir av, lördag 22 maj kl. 11-17.
Tävlingsledningen (Rattmuffarna) har fått in 10 st. intresseanmälningar, men alla lag måste göra en slutlig anmälan, senast lördag 8 maj.
Notera att även Rattmuffarna kommer att deltaga som ett tävlande lag.
Här finns formulär för slutlig anmälan (läs först igenom hela upplägget nedan så ni är medvetna om hur tävlingen går till)

Ett PM för Rebusyran kommer inom kort, men upplägget för tävlingen är som följer. Detta har justerats och preciserats jämfört med tidigare utskickad information.
  1. Rebusyran går ut på att samla pluspoäng - prickar eller minuspoäng finns inte. Laget med flässt poäng vinner! Rebusyran kommer dessutom att premiera såväl bra rebuslösare som bra rebuskonstruktörer.
  2. Efter slutlig anmälan får laget den aktuella kartan via epost. Ju tidigare man anmäler sig, desto längre tid får laget på sig att konstruera rebusar.
  3. NYTT: Varje lag bestämmer om man vill göra noll, en eller två rebusar på kartan. Detta ger noll, 10 respektive 20 poäng till laget. Rebusar får endast vara vanliga teckenrebusar, inte ljud- eller bildrebusar. Inga hjälprebusar ska göras.
  4. Vid starttiden (11:00) på tävlingsdagen ska alla rebusar skickas in via epost till tävlingsledningen, som omedelbart sammanställer alla rebusar i ett dokument som skickas ut till alla lagen. (Andra alternativ med interaktiva online-lösningar har bedömts vara problematiska av olika skäl.)
  5. Varje lag löser de andra lagens rebusar och skickar in lösningarna med motiveringar till respektive lag. Senaste tid för att skicka in lösningar är kl. 15:00. Rebusdokumentet kommer att innehålla en länk för varje rebus, så att man skickar till rätt lag.
  6. Varje lag rättar de inkomna lösningarna till sina egna rebusar - varje lösning tilldelas upp till 10 poäng (för en helt korrekt och fullständigt motiverad lösning).
  7. NYTT: Varje lag ska dessutom välja ut vilka av de andra lagens rebusar man ansåg vara "bäst" och poängsätta dessa, bland de rebusar som man lyckats lösa. Exakt hur många rebusar och vilka bedömningspoäng som ska delas ut meddelas senare.
  8. Varje lag ska meddela tävlingsledningen följande uppgifter (exakt på vilket sätt meddelas senare):
    - Resultatet av sina egna rebusar (tilldelade poäng till resp. lag)
    - Korrekt lösning och motivering för sina rebusar
    - Bedömningspoängen för de bästa rebusarna från de andra lagen
  9. NYTT: Tävlingsledningen räknar samman bedömningspoängen för de bästa rebusarna från varje lag och omvandlar detta till en fallande skala, där den bästa rebusen kommer att få i storleksordningen 20-30 poäng. Dessa rebuspoäng tilldelas det lag som konstruerat resp. rebus.
  10. Tävlingsledningen sammanställer alla resultat och presenterar det online, där alla lag kan vara med.
  11. Tidsåtgången är planerad till: kl. 11-15 (rebuslösning), 15-16 (rättning och resultatsammanställning), 16-17 (presentation)
  12. NYTT: Trots att Rebusyran är virtuell kommer lagen inte tillåtas använda datorer eller Internet för att underlätta själva rebuslösandet. Ni ska agera som om ni löser rebusar under ett vanligt rally, med de begränsningar av hjälpmedel som då finns. Naturligtvis får ni vara utspridda fysiskt och kommunicera via dator eller telefon med varandra. Ett lag får bestå av max 9 deltagare.

Alltså: Det lönar sig att bidraga med rebusar, och det lönar sig att göra "bra" rebusar, snarare än alltför svåra eller konstiga (eftersom sådana riskerar att inte få några bedömningspoäng från övriga lag).

Eventuellt kommer en "startgenomgång" att genomföras online vid starttiden på tävlingsdagen, under tiden som alla inskickade rebusar sammanställs. Ett Facebook-event kommer också att skapas, avsett för information från tävlingsledningen och för att lagen ska kunna ställa frågor, före eller under själva tävlingen.

 Söndag 11 april: Första informationen om Rebusyran 

Följande text har skickats via epost till alla rallylag:

Välkommen till ”Rebusyran VT21” i arrangemang av Rattmuffarna

Som ni väl vet är vårens rebusrally inställt, men deppa inte för nu kommer alternativet!
Vi i rallylaget Rattmuffarna planerar att anordna en rebustävling med arbetsnamnet ”Rebusyran”.
Här kommer lite förhandsinfo och vi vill nu få intresseanmälan från er som känner att ni vill vara med.
Svara på detta mail senast söndag 18 april om ni tror att ni kan och vill deltaga.
Om tillräckligt många lag visar intresse kommer vi sedan att gå vidare med detaljplaneringen och ta emot slutgiltiga anmälningar.

Datum: lördag 22 maj (reservdatum söndag 23 maj)
Tid: ca kl. 11-17, dvs. avslutas i tid innan lördagkvällens aktiviteter som t.ex. Eurovision-finalen

”Rebusyran” är en rebustävling där alla deltagande lag bidrar med rebusar till en karta, och också hjälper till med rättningen av rebusarna. 
Även vi i Rattmuffarna kommer kunna vara med och tävla och inte bara arrangera!
Inga andra moment än rebusar ingår i denna tävling.

Så här blir upplägget för tävlingen:
1) Vi i Rattmuffarna skickar ut en karta till alla anmälda lag
2) Alla lag gör en eller flera rebusar till denna karta (hur många är beroende av antalet deltagande lag)
3) Rebusarna skickas in vid ett visst klockslag på tävlingsdagen och skickas sedan direkt ut till alla lag
4) Alla lag löser de andra lagens rebusar och skickar in lösningen med motivering till respektive lag
5) Alla lag rättar de inkomna lösningarna till sina egna rebusar och skickar in resultaten och korrekt lösning till Rattmuffarna
6) Rattmuffarna sammanställer resultaten och presenterar det online där alla lag kan vara med

Det finns flera möjliga tekniska lösningar för kommunikationen i ovanstående steg, och vi tittar på det. 
Det är inte det viktiga just nu, utan att vi ska ha kul tillsammans och hjälpas åt så att inte ett enda lag måste göra allt.
Tidsåtgången är ungefär: 11-15 (rebuslösning), 15-16 (rättning och resultatsammanställning), 16-17 (presentation)

OBS: ni kan förstås skapa nya lagkonstellationer om inte alla i ert ordinarie lag är pigga på att lösa rebusar.

ALLTSÅ: svara med en intresseanmälan senast söndag 18 april (ett mail per lag).
Skriv också vilken/vilka av dagarna 22-23 maj som ni kan eller inte kan vara med.
Det ursprungliga rallydatumet 8 maj ligger för nära i tiden för att vi ska hinna med att få allt klart tills dess.

RATTMUFF AV OCH LÖS SÅ DET RYKER!

/Rattmuffarna genom Thomas Michanek
Comments