Ett rebusrally är inte någon hastighetstävlan. I stället är det allmänbildning, klurighet, uppmärksamhet och vanlig bonnatur (agrifortuna vulgaris) som avgör resultatet. Rebusrallyt körs med måttlig marschhastighet på vägar i Östergötland som ryms på en av lantmäteriets terrängkartor. Det hela går ut på att undvika att få prickar. Ju färre prickar man har desto bättre, färst antal prickar vinner. Rallyt kan förklaras som ett cykliskt förlopp om 8 cykler där lunch sprängs in i halvtid. En cykel kan delas upp i följande delmoment: Verkar det förvirrande? Förhoppningsvis klarnar det om du studerar detaljerna nedan. 1. Lös en rebusRallyt omfattar normalt 8 rebusar som leder fram till 8 kontroller. Första rebusen är av tradition en ljudrebus som återfinns på en CD-skiva (eller USB-sticka), och rebusen efter lunch är en sakrebus (ett föremål eller en installation). Övriga sex rebusar är "vanliga" bokstavs- och sifferrebusar. Gemensamt för alla rebusar är att lösningen blir ett namn som finns på rallykartan, t.ex. en ort, ett torp, eller en sjö. Hur vet man om lösningen finns på kartan? Man letar på kartan, med ögonen. En introduktion till principerna för rebuslösande finns här: Rallyrebusar. Skulle man gå bet på någon rebus, finns det hjälp att få. Alla rallyekipage är utrustade med ett så kallat hjälp- och nödkuvert. Genom att klippa upp motsvarande hjälprebus får man en ny rebus, som inte nödvändigtvis är lättare, men en garanterat annorlunda väg till samma lösning. Skulle man gå bet även på hjälprebusen finns det en sista utväg. Klipp upp motsvarande nödlösning! Nödlösningen är den korrekta lösningen till rebusen, samt en angivelse av lösningens placering på kartan. Rebuslösningen ska redovisas och motiveras, tillsammans med några kontrollbokstäver som visar att man varit vid rätt kontroll. 2. Räkna och mät vägNär man erhållit en rebuslösning ska man inte åka dit (trots att platsen finns på kartan). Man ska istället genom en enklare matematisk operation räkna ut och mäta fram kontrollens koordinater. Det är nu man upptäcker om rebuslösningen är fel, för då hamnar kontrollen i t.ex. en skog eller sjö... Här finns mer detaljer om hur man hittar kontrollen. När man väl vet var nästa kontroll är belägen är det inte bara att åka dit. Man ska ta rätt väg också. Korrekt rallyväg är den enligt kartan kortaste farbara vägen till kontrollen. Tidigare körd rallyväg brukar man inte få köra igen i någondera riktningen, ej heller korsa eller tangera. Alltså gäller det att hålla reda på vilka vägar man redan åkt på kartan. Här finns exempel på karta med rallyväg. 3. Åk den mätta vägenNu är det bara att köra till kontrollen, men under färden bör man passa på att lösa de pyssel som skickats med i rallyekipagen från starten. Man bör även hålla ögonen öppna för att upptäcka så kallade plock längs rallyvägen. Pyssel och plock förhindrar effektivt att man blir sysslolös mellan kontrollerna och att hastigheten blir för hög. Mer om pyssel och plock står längre ner på sidan. 4. Upprepa processenKontrollen består av en ungefär 30 cm hög träpinne. På denna pinne finns nästa rebus i form av en papperslapp. Start, lunch och mål
|
Vi upprepar: det är inte tillåtet att använda datorer, mobiltelefon, GPS, Internet eller utomstående personer för att lösa rebusar eller andra uppgifter! Fusk kan leda till prickar eller diskvalificering. Istället bör man ta med sig ordböcker, uppslagsverk, listor o.dyl. om allt mellan himmel och jord. |
Segrare och nästa rallys arrangörer
Segrare i rebusrallyt är det ekipage som samlat på sig minst antal förhatliga prickar.
Segrande lag får äran att arrangera nästa rally. När ett lag har arrangerat ett rally har det frisläng i de tre nästföljande rallyna. Då får de vinna så mycket de bara kan utan att behöva arrangera nästa rally. Om segraren har frisläng övergår arrangörskapet till andrapristagaren. Skulle även andrapristagaren ha frisläng är det tredjepristagaren (i det här läget även känd som "sura trean") som får axla arrangörsmanteln. Skulle även tredjepristagaren ha frisläng är det fjärdepristagaren som får arrangera nästa rally.
Facit, pub och rallysexa
Efter målgången brukar facit till de flesta uppgifter sitta anslagna i lokalen där rallysexan äger rum, dock inte till rebusarna som inte avslöjas förrän under sexan. En rallypub med öl och andra drycker brukar också öppna så att man kan mingla och diskutera dagens bravader med sina medtävlare. Rallyledningen meddelar vilka tider som gäller för puben, senast vid målgången.
På kvällen arrangeras rallysexan där det serveras mat och dryck. Höjdpunkten är när resultaten presenteras och diverse priser delas ut, t.ex. för bästa småbil, bästa rebuslösare, bästa nybörjarlag, mitt-i-resultatlistan-priset (även kallat Karburatorn kräks), och inte minst stilpriset.
Närvaro på rallysexan är i det närmaste nödvändig eftersom det är det enda sättet att veta hur det egentligen gick under rallyt. Ett rally utan sexa är helt enkelt inte ett fullständigt rally. Men skulle man inte ha tid eller råd att gå på sexan så försök åtminstone att gå till puben och kolla in facit!
Rally-PM och rallyreportage
Alla regler för rebusrallyt finns att läsa i det Rally-PM som rallyledningen tillhandahåller ett par veckor innan rallyt. Där står också tider, kontaktinformation med mera. Här kan du spana in Rally-PM från våren 2012 (PDF-fil).
Lite mer lättsmält är kanske en rallyåkares reportage om hur det kan gå till.
Exempel
Här finns en sida med exempel och mer förklaringar på ovanstående företeelser i rallyt.